Rating: 0 stjärnor

Mandel- & kardemummabullar med matchaglasyr

Glutenfria och veganska!

Matcha, mandel och kardemumma är en ljuvlig kombo. Bullarna är fyllda med Nötspread – Crunchy Mandel, stött kardemumma och kokossocker som sedan toppas med matchaglasyr och rostad hackad mandel – bullarna som har allt!

Skriv ut recept
Kanelbullar
Portioner
st
Ingredienser
Fyllning
Glasyr
Topping
Portioner
st
Ingredienser
Fyllning
Glasyr
Topping
Instruktioner
Bullar
  1. Blanda alla torra ingredienser till degen.
  2. Tillsätt vatten och knåda ihop till en deg.
  3. Ställ in degen i kylen för att kalljäsa över natten. (ca. 12 timmar) Ta fram på morgonen och låt stå i rumstemp ca. 2 timmar innan du bakar ut den.
  4. Blanda alla ingredienser till fyllningen.
  5. Kavla ut degen till en rektangel. Använd gärna bakplåtspapper mellan bord och deg. (Lättast är om du delar degen i 2 och kavlar ut en del i taget.)
  6. Bre ut fyllningen på ena halvan av rektangeln. Vik över den andra halvan och kavla ut den något större.
  7. Skär degen i ca. 2 cm breda remsor, rulla remsorna till bullar. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt.
  8. Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 14 min.
  9. Låt svalna helt innan du toppar med matchaglasyr.
Matchaglasyr
  1. Rör ihop kokosoljan med det malda björksockret till en glasyr.
  2. Tillsätt matcha och rör till en jämn grön färg.
  3. Ringla över glasyren på bullarna vid servering och toppa med rostad hackad mandel.

Choklad- & hasselnötsbullar

Glutenfria och veganska!

Grymt goda bullar fyllda med Nötspread – Hasselnöt & Choklad – endast sötade med kokossocker!

Skriv ut recept
Kanelbullar
Portioner
st
Portioner
st
Instruktioner
  1. Blanda alla torra ingredienser till degen.
  2. Tillsätt vatten och knåda ihop till en deg.
  3. Ställ in degen i kylen för att kalljäsa över natten. (ca. 12 timmar) Ta fram på morgonen och låt stå i rumstemp ca. 2 timmar innan du bakar ut den.
  4. Kavla ut degen till en rektangel. Använd gärna bakplåtspapper mellan bord och deg. (Lättast är om du delar degen i 2 och kavlar ut en del i taget.)
  5. Bre ut hasselnöt- & chokladspread på ena halvan av rektangeln. Vik över den andra halvan och kavla ut den något större.
  6. Skär degen i ca. 2 cm breda remsor, tvinna remsorna och snurra ihop till en bulle. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt.
  7. Blanda agave med lite vatten och pensla bullarna. Strö hackade hasselnötter på toppen.
  8. Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 14 min.

Kanelbullar

Glutenfria och veganska!

Inget slår väl en nygbakad kanelbulle! Den här är dessutom glutenfri, vegansk, fylld med Nötspread – Smooth Cashew och endast sötad med kokossocker. Njut av den tillsammans av ett glas iskall mandelmjölk eller en uppiggande kopp matcha!

Skriv ut recept
Kanelbullar
Instruktioner
  1. Blanda alla torra ingredienser till degen.
  2. Tillsätt vatten och knåda ihop till en deg.
  3. Ställ in degen i kylen för att kalljäsa över natten. (ca. 12 timmar) Ta fram på morgonen och låt stå i rumstemp ca. 2 timmar innan du bakar ut den.
  4. Blanda alla ingredienser till fyllningen.
  5. Kavla ut degen till en rektangel. Använd gärna bakplåtspapper mellan bord och deg. (Lättast är om du delar degen i 2 och kavlar ut en del i taget.)
  6. Bre ut fyllningen på ena halvan av rektangeln. Vik över den andra halvan och kavla ut den något större.
  7. Skär degen i ca. 2 cm breda remsor, tvinna remsorna och snurra ihop till en bulle. Lägg bullarna på en bakplåtspappersklädd plåt.
  8. Blanda agave med lite vatten och pensla bullarna. Strö hackade cashewnötter på toppen.
  9. Grädda i mitten av ugnen i 160 grader i ca 14 min.

Hummus med jalapeño-äpplen

Toppa med stekta äpplen och stark balsamvinäger!

Japp, hummus och äpple är en grym kombo! Ännu godare med lite sting från krämig balsamvinäger – jalapeño!

Skriv ut recept
Hummus med jalapeño-äpplen
Portioner
skål
Portioner
skål
Instruktioner
Hummus
  1. Öppna tetran med kikärtor och häll över spadet i en iskubsform och lägg i frysen. Spadet kan användas vid ett senare tillfälle för att göra aquafaba.
  2. Skölj kikärtorna och lägg dem i en mixer tillsammans med tahini, citron, salt och vatten.
  3. Mixa hummusen slät och lägg upp den på en tallrik. Krydda med Sumak.
Jalapeño-äpplen
  1. Skiva äpplen i bitar och stek dem snabbt i en panna med kokosolja
  2. Lägg dem på toppen av hummusen och ringla över Krämig Balsamvinäger – Jalapeño.

Bovetegröt

God start på dagen som är snäll för magen!

Bovetegröt känns mjukt och snällt för magen. Bovetegröten kan enkelt varieras och är lika gott till frukost som lunch.

Skriv ut recept
Bovetegröt
Instruktioner
Grund
  1. Blötlägg bovetet över natten. Nästa dag så sköljer du bovetet i varm vatten och kokar i dubbel mängd vatten i ca 5 min. Sila bort överflödigt vatten. Mängden bovete räcker till ca 4 portioner. Jag förvarar det färdigkokta bovetet i kylen och värmer och kryddar en portion i taget per dag.
Smaksättning
  1. Värm allt i en kastrull och rör samman.
Topping
  1. Servera gröten som en bowl och toppa den med glutenfri granola, banan, jordgubbar, raw kakaonibs och mango. Ringla över nötspread och servera med valfri mjölk.

Boveteotto

Variant på risotto på bovete som är snällt för magen.

Ljuvlig Boveteotto som görs extra krämig genom att tillsätta Nötspread –Smooth Mandel.

Skriv ut recept
Boveteotto
Portioner
portioner
Ingredienser
Portioner
portioner
Ingredienser
Instruktioner
  1. Stek löken mjuk i en panna i kokosolja.
  2. Tillsätt svamp och salta lite för att göra svampen mjuk. Om pannan blir torr när du steker svamp kan du tillsätta lite vatten istället för att ha i mer kokosolja.
  3. Tillsätt tamari, ingefära och kålrot och stek en minut innan du vänder ner det färdigkokta bovetet.
  4. Tillsätt växtbaserad mjölk, buljong, nötspread och näringsjäst. Tillsätt resterade grönsaker och vänd runt i pannan.
  5. Servera med en god dipp och en extra sked näringsjäst på toppen.

Morotssoppa

Smakrik gul soppa med kurkuminrik gurkmeja!

Den här soppan är lika god att äta varm som kall. Vi kunde inte låta bli att pynta soppskålen med en kant av Furikake.

Skriv ut recept
Morotssoppa
Portioner
portioner
Ingredienser
Soppa
Dekoration & Topping
Portioner
portioner
Ingredienser
Soppa
Dekoration & Topping
Instruktioner
  1. Fräs löken gyllenbrun i en klick kokosolja direkt i en kastrull.
  2. Tillsätt morötter, ingefära, vatten och buljong. Låt koka i ca 25 min och tillsätt gurkmejalattemix.
  3. Mixa soppan slät med en stavmixer. Tillsätt havremjölk och mixa ihop. Om det behövs tillsätt mer vatten.
  4. Gör en kant genom att toppa skålen med krämig balsamvinäger som ställs i Furikake.

Citron- & dillsås

Växtbaserad sås till kokta grönsaker!

En fantastisk citron- & dillsås gjord på vårt Nötspread – Smooth mandel! Supersmidig att slänga ihop och så god. Servera till kokt sparris och njut – heavenly vegan spread!

Skriv ut recept
Mandeldillsås
Portioner
1 dl
Ingredienser
Portioner
1 dl
Ingredienser
Instruktioner
  1. Blanda samman alla ingredienserna till en sås. Servera tex till kokt sparris.

Rödbetscarpaccio

Växtbaserad carpaccio!

Grymt god carpaccio på rödbeta – perfekt att göra på ett stort fat och servera som förrätt till ca. 4 personer.

Skriv ut recept
Rödbetscarpaccio
Portioner
stort fat
Ingredienser
Portioner
stort fat
Ingredienser
Instruktioner
  1. Hyvla rödbetorna tuns med manolin och lägg ut på ett stort fat.
  2. Ringla överkrämig balsamvinäger på rödbetorna.
  3. Toppa med avokado, kapris, kronärtskocka och klicka ut cashewosten.
  4. Lägg ruccola på toppen och strö över näringsjäst och salt.

Snaps på ACV

Starka shots på kryddad vinägertonic!

Vi älskar att skåla och sjunga snapsvisor till högtider samt att få duka fint med små glas dekorerade med bär och grönt. Oftast skulle vi dock gärna vilja kunna välja något bättre så man hänger med i botten upp och tjohoandet hela kvällen (och inte minst dagen efter). Vår räddning är därför starka shots på kryddad vinägertonic som får fart på matsmältningen och att det bränner till lagom i halsen, men inte lika mycket i huvudet.

Skriv ut recept
Nubbe på ACV
Portioner
cl
Ingredienser
Portioner
cl
Ingredienser
Instruktioner
Hallonsnaps
  1. Blanda vinägertonic, hallonvinäger och pressad citron i ett nubbeglas. Fyll upp glaset med vatten.
Matchasnaps
  1. Blanda vinägertonic och pressad citron i ett nubbeglas.
  2. Vispa ut matcha med vattnet och fyll upp glaset.