Vad kroppen behöver i förkylningstider

Förebygg och stärk kroppen för att stå emot förkylningar.

Förkylningstiderna kommer lite titt som tätt, och det är inte ovanligt att kroppen blir sjuk just när en efterlängtad ledighet börjar och då man absolut inte vill vara hängig och snörvlig. Vissa blir sjukare ofta än andra och vissa får dras med hårdare förkylningar än andra. Kan vi göra något för att inte dras med i förkylningsvågorna? Att helt och hållet undvika att bli förkyld är kanske svårt, men ett starkt immunförsvar gör kroppen mycket mer motståndskraftig och en förkylning behöver då inte heller bli lika tung.

Immunförsvaret påverkas av bland annat kost, träning och sömn. Självklart är även hygien en viktig del för att undvika sjukdomar.  Mat fungerar som medicin för kroppen – genom att stärka tarmflorans goda bakterier hjälper du kroppens immunförsvar som till 80% finns i magen.  Att regelbundet äta ekologisk frukt och grönt i regnbågens alla färger stärker immunförsvaret. På så sätt får kroppen i sig många olika näringsämnen. Det är just mixen av näring som är viktig för kroppen, att enbart äta en grönsak hjälper tyvärr inte. Således hjälper det inte heller att enbart äta C-vitamin för att inte bli sjuk. Se till att ge tarmen både probiotika (goda tarmbakterier) och prebiotika (mat till de goda tarmbakterierna). Pre- och probiotika kan du läsa mer om i under ”Det här är Prebiotika” och ”Det här är Probiotika”.

Så länge det har funnits förkylningar så har det förmodligen funnits olika huskurer som ”råder bot” på viruset eller bacillen. Allt ifrån att äta stora mängder apelsiner, tugga på vitlök till att äta ingefära och dricka honung med te. Om det fungerar eller inte är upp till var och en. C-vitamin har blivit en kändis i förkylningstiderna. Ny forskning har tillexempel visat att D-vitamin kan ha en stor påverkan på kroppens immunförsvar.

  1. Ät alltid mycket ekologisk frukt och grönt i olika färger.
  2. Komplettera med kosttillskott om så behövs, exempelvis D-vitamin under den svenska vintern och B12 för veganer.
  3. Ge magen både pre- och probiotika.
  4. Träna regelbundet.
  5. Ge din kropp den sömn den behöver.
  6. Är du sjuk, låt kroppen vila och undvik att smitta ner din omgivning. Det kan vara bättre att stanna hemma en dag

Drickbara tips i förkylningstider

Ge tarmen probiotika

Ge tarmen regelbundet tillskott med goda bakterier. De hjälper ditt immunsystem.

Gör en drink på ACV

Njut av en pre- och probiotisk drink med Raw Äppelcidervinägerdryck med moder, honung och citron. Underbart god och perfekt i förkylningstider.
Länk till receptet finns här:

Gurkla i ACV

Raw Äpplecidervinäger med moder är antibakteriell och kan döda vissa bakterier i hals och munhåla. Gurgla och skölj sedan med vatten.

Ladda med C-vitamin

Ta en tablett starka ingefära- och C-vitaminladdade acerolatabletter. Varje tablett innehåller hela 417% av det rekommenderade dagliga intaget av vitamin C. Sug på tabletten eller lägg den i en kopp med varmt vatten och drick som te. Det här är halstabletten utan socker som hjälper onda halsar.

Honung till onda halsar

Onda halsar lindras ofta i huskurer med honung eftersom den innehåller nyttiga mjölksyrabakterier. Rör ner en klick ekologisk honung i lite varmt vatten och drick som te.

Krydda med baobab

Baobab är ett superfoods rikt på C-vitamin. Rör ner pulvret i smoothies, juicer eller varför inte i gröten.