Pumpa-gnocchi med näringsjäst

2-4 portioner

Favorit-gnocchin!

Älskar dessa gnocchi som är både veganska och glutenfria. Jag serverar dem i en sallad och ringlar över krämig balsamvinäger. Det är givetvis lika goda med en kryddig tomatsås.

Ingredienser

Gör så här

  1. Dela, kärna ur och skala en bit pumpa.
  2. Skär pumpan i mindre bitar och lägg bitarna i en ugnsform.
  3. Torr-rosta pumpan i ugnen på ca 200 grader till den är mjuk (ca 20 min eller testa med en sticka). Undvik att hälla på olja i formen för att inte göra pumpan extra blöt.
  4. Mixa pumpan till puré med en blender eller stavmixer.
  5. Lägg pumpapurén i en bunke och tillsätt psyllium husk och blanda ordentligt.
  6. Tillsätt näringsjäst, örtsalt och bovetemjölet (lite i taget).
  7. Dela degen i två delar och forma 2 långa rullar (ha lite mjöl på händerna så går de lättare att forma). Rullarna kan vara lite kladdiga i mitten.
  8. Skiva rullarna i ca 1 cm stora bitar.
  9. oka upp en kastrull med vatten och lägg i en bit som ett test. När gnocchin flyter upp till ytan är den klar.
  10. Koka resten av gnocchin i omgångar och lyft upp dem med en hålslev.
  11. Du kan servera dem direkt t.ex. på toppen av en sallad. Det går också bra att förbereda dem och innan du äter bara steka dem försiktig i lite olivolja.